دعاها و زیارتهای مربوط به ساحت مقدس امام زمان (عج)
دعاها و زیارتهای مربوط به ساحت مقدس امام زمان و صاحب اختیار عوالم امکان، بخش مهمی از فرهنگ شیعه را به خود اختصاص داده است. این گستردگی منشأیی جز این ندارد که آن حضرت، خاتم اوصیا و امید امتهاست. و با امامتی که تاکنون دوازده قرن از آن میگذرد، نمونهای در انبیا و امامان گذشته است.
جمعآوری و تدوین ادعیه و زیارات مربوط به آن حضرت به صورتهای مختلفی تاکنون انجام شده و دایره وسیعی دارد. در این نوشته به چند نمونه مشهور آنها اشاره میشود و با برداشتهای موضوعی و تلخیصی که از مضامین آنها شده، آشنایی بیشتری با محتوای این دعاها پیدا خواهیم کرد.
لازم به تذکر است که دعا برای وجود شریف امام زمان، عجّلاللّهتعالیفرجه، در دعاهای مخصوص به حضرت محدود نمیشود؛ بلکه در زیارات ائمه و اعمال شب و روز جمعه و حتی در دعاهای نماز و غیره نیز به چشم میخورد، که در این نوشته به آن موارد هم مراجعه شده است.
باشد که با استمداد از ساحت قدس حضرتش، در آینده بتوانیم بحث جامع و کاملتری در کتابی مستقل، تقدیم نماییم.
بخش اول
برداشتی از ادعیه و زیارات مربوط به امام زمان،عجّلاللّهتعالیفرجه، که بیانگر محتوای آنهاست و آنچه ما بر زبان جاری میکنیم و باید به معنای آن توجه کنیم، بخش نخست این نوشتار است که بطور خلاصه و فهرستوار تقدیم میشود:
دعاهایی که در مورد خود حضرت است
۱. تعجیل فرج و ظهور حضرت
این مضمون بیش از مضامین دیگر در ادعیه و زیارات آمده است. در دعاها و زیارتهای مربوط به امام زمان، عجّلاللّهتعالیفرجه، آنچه بیش از همه به چشم میخورد. دعا برای تعجیل فرج و مقرر گشتن امر ظهور حضرت از جانب خداوند به عبارتهای مختلف است. دعا برای تعجیل فرج گاهی به صورت تصریح و گاهی به صورت کنایه است مانند: عزّت مؤمنان و ذلت جباران، منافقان، کفار، معاندان، دشمنان، سلاطین، رقیبان حضرت و آنان که سعی در خاموش نمودن نور حضرت و از یاد بردن ذکر او دارند.
یاری مؤمنان و سرکوب دشمنان توسط حضرت، درخواست چشم روشنی برای معصومین و ذریه آنها و نیز شیعیان، از خداوند که اشاره به ظهور و فرج است؛ احیای دین و سنت و درستی تغییر یافتههای قرآن و بازگرداندن احکام تغییر داده شده توسط حضرت، ظاهر شدن نور حضرت و برطرف شدن بدعتها و باطلها.
گسترش عدل و داد به دست حضرت پس از شیوع ظلم و جور، ایجاد رعب و سیطره برای حضرت پس از ظهور، نشر علم و پاکسازی جهان از ضلالتها توسط حضرت، برطرف شدن تمامی مشکلات و غمهای مؤمنان توسط حضرت، استقرار امنیت در همه جا توسط حضرت، هدایت تمامی بندگان به آن حضرت، جمع و یگانگی احزاب و فرقههای مختلف توسط حضرت و...
۲. دعا برای سلامتی حضرت
در دعا برای سلامتی امام زمان، عجّلاللّهتعالیفرجه، نیز گاهی تصریح به سلامتی و حفظ حضرت شده و گاهی به صورتهای دیگر آمده است. از نمونه این دعاها دفع حسد و شر حیلهگران و ظالمان و جباران از حضرت است. سلامهایی که به حضرت داده شده بسیار زیاد است و همه حاوی مضامین بالا از عقاید شیعه در مورد آن حضرت و صفات و خصائص و دیگر جوانب او است. این سلامها همه به منزله دعا برای سلامتی حضرت بوده و نیز ادای احترام و عرض ادب خدمت اوست.
در این سلامها اشاره شده که تحیتی از جانب خود انسان و نیز درخواست از خداوند است که سلام جمیع مؤمنین و مؤمنات از شرق و غرب عالم را به او برساند، حفظ حضرت از هر طرف و از هر جهت، حفظ پیامبر، صلّیاللّهعلیهوآله، و ائمه، علیهمالسلام، به آن حضرت و درباره آن حضرت، دعا برای طول عمر و زینت زمین به بقاء حضرت به عبارات مختلف.
صلواتهایی که در ادعیه و زیارات نسبت به حضرت آمده به انواع و اقسام و عبارات مختلف است و اکثرا همواره با صلوات بر پیامبر، صلّیاللّهعلیهوآله، دیگر معصومین، علیهمالسلام، آمده است.
دعاهایی که در ارتباط غیرمستقیم با حضرت است
۱. دعا برای دوستان و یاوران و خدام آن حضرت
دعا برای دوستان و یاوران و زائرین حضرت نیز در ادعیه و زیارات به چشم میخورد. مضامینی از قبیل کمک خواستن از خداوند و یاری حق تعالی برای آنها دعا برای اینکه خداوند آنها را دوست بدارد.
۲. دعاهای شخصی که در رابطه با حضرت برای خود دعا مینماییم
در ادعیه و زیارات مضامینی آمده که دعا برای خود انسان در رابطه با امام زمان،عجّلاللّهتعالیفرجه، است. از نمونههای آن موارد زیر است:
از اعوان و انصار و یاران و ملازمان و محافظان و تابعین و دوستان و خونخواهان و خالصان و پیشروان در ادای اوامر حضرت و راضی و تسلیم بودن نسبت به آن حضرت، از منتظران ظهور و فرج حضرت بودن، محشور گشتن در زمره آن حضرت و زیر پرچم حضرت، در قیامت از یاران حضرت بودن، توفیق ادای حقوق آن حضرت، درک ظهور و زمان پس از ظهور حضرت و بازگشت و زنده شدن در صورت مرگ قبل از ظهور.
خداوند رأفت و رحمت و دعاهای خیر حضرت را به ما برساند، نماز ما را بخاطر او قبول کند، دعای ما را به او مستجاب فرماید، گناهان ما را به او ببخشد، رضایت او را بر ما منّت نهد، ما را به او ببخشد، رضایت او را بر ما منّت نهد، ما اجتهاد در طاعت او داشته باشیم و اجتناب از معصیت او کنیم.
برآوردن حوایج بخاطر او، توفیق زیارت حضرت به انواع آن و با عبارات مختلف، ثبات در متابعت حضرت و یقین در زمان غیبت بر وجود آن حضرت و مسأله ظهور، گرفته نشدن یاد او از ما، توفیق دعا برای حضرت، برطرف شدن شک و شبهه، دفع بلا از ما بخاطر آن حضرت.
آنچه آل محمد، صلّیاللّهعلیهوآله، را خوش آید و آنچه دشمنانشان از آن حذر کنند از ما ببینند، خداوند ما را به محبت او منتفع سازد، دعا برای عود به زیارت حضرت، دوری از شکّ و شبهه در مورد حضرت و داشتن خلوص، دوری از کسالت و بیکاری، سلامتی در امتحان الهی، نرمی و خضوع باطنی برای ولی امر خداوند، صبر در زمان غیبت و عجله نداشتن در امر ظهور.
۳. دعا علیه دشمنان حضرت
در ادعیه و زیارات دعا بر علیه دشمنان و خوارکنندگان حضرت نیز آمده است. مضامینی از قبیل خوار شدن خوار کنندگان (خاذلین) حضرت، دعا علیه انواع دشمنان حضرت، دعا برای اینکه خداوند دشمنانش را دشمن بدارد.
در ادعیه و زیارات مربوط به حضرت مضامین دیگری نیز آمده که به آنها اشاره میشود:
۱. شکوای دل با خداوند و امام زمان، عجّلاللّهتعالیفرجه، از دشواریهای زمانه و طولانی شدن غیبت و استغاثه به آنها، که اکثرا با مضامین بالا و بصورت خطابی است، و گاهی کلماتی از قبیل «الغوث» و «ادرکنی» و «العجل» آمده است.
۲. بیان فضائل و خصائص مظلومیت اهلبیت، علیهمالسلام، و بخصوص امامزمان،عجّلاللّهتعالیفرجه.
۳. شهادت به اعتقادات درباره حضرت؛ از قبیل طول عمر حضرت و رجعت و عدل جهانی که به دست او تحقق مییابد.
۴. تجدید بیعت و اعلام آمادگی برای جانفشانی و اطاعت از اوامر آن حضرت.
بخش دوم
برشمردن دعاها و زیارات مربوط امام عصر، عجّلاللّهتعالیفرجه، و ذکر منابع آنها و فشردهای از محتوای هر یک، بخش دوم این نوشتار را تشکیل میدهد.
۱. دعای ندبه
دعای ندبه از اعمال سرداب مقدس امام زمان،عجّلاللّهتعالیفرجه، و نیز از اعمال عید فطر و روز جمعه است، و خواندن آن در همه اوقات مناسب است.
این دعا گر چه مربوط به امام زمان، عجّلاللّهتعالیفرجه، است، ولی میتوان گفت یک دور عقاید تشیع در آن آمده است.
در این دعا ابتدا توحید و سپس نبوت انبیاء، صلواتاللهعلیهم، و پیامبر و بعد مسأله وصایت امیرالمؤمنین، علیهالسلام، و فتنههای پس از پیامبر، صلّیاللّهعلیهوآله، آمده و پس از اشارهای به ائمه، علیهمالسلام، موضوع امام زمان،عجّلاللّهتعالیفرجه، آورده شده و درباره غیبت و دیگر جوانب مربوط به آن حضرت در قالب شکوای دل خطاب به حضرت آمده است و در آخر هم دعاهایی بسیار مختصر و جامع آمده است.۱
۲. دعای عهد
از امام صادق، علیهالسلام، روایت شده که فرمودند:
هر کس چهل روز صبح هنگام، دعای عهد را بخواند از یاران قائم ما است و اگر قبل از ظهور آن حضرت از دنیا برود خداوند او را در زمان ظهور از قبر بیرون میآورد که در خدمت حضرت باشد. خداوند به هر کلمهای از این دعا هزار حسنه عطا فرماید و هزار گناه محو مینماید.
دعای عهد ابتدا خداوند را به اسامی و صفات میخواند و بعد صلوات بر امام زمان، عجّلاللّهتعالیفرجه، است. سپس دعاهایی در مورد آن حضرت و فرج او و نیز حضور ما در زمان حضرت و دیدار روی حضرت دارد.۲
۳. زیارت آل یاسین
این زیارت توقیعی است که از ناحیه مقدس امام عصر، عجّلاللّهتعالیفرجه، صادر گشته و حضرت میفرمایند:
هر گاه خواستید به ما توجه پیدا کنید همانگونه که خداوند فرمود بگویید: سلام علی آل یاسین...
این زیارت بسیار معتبر و پرمحتوی است و میتوان گفت: خلاصهای از عقیده هر شیعه در زمان غیبت است و آنچه یک شیعه باید در زمان غیبت بداند در آن آمده است.
در این زیارت ابتدا سلامهای متعددی با مضامین بالا، خطاب به امام زمان، عجّلاللّهتعالیفرجه، آمده و سپس حضرت را برای عقاید قلبی خود از اقرار به ائمه، علیهمالسلام، و دیگر عقاید تشیع شاهد میگیرد.
در دعای بعد از زیارت آلیاسین هم پس از صلوات بر پیامبر، صلّیاللّهعلیهوآله، دعاهایی در مورد دعا کننده دارد و بعد صلوات بر حضرت حجت، عجّلاللّهتعالیفرجه، با القاب مخصوص است و بعد دعاهایی در مورد حفظ و فرج و تأیید و ظهور حضرت و درباره شیعیان آمده است.۳
۴. زیارت حضرت در حرم سامرا
زیارتی است که شهید در مزار خود و نیز ابن مشهدی در المزار الکبیر آوردهاند:
هنگامی که از زیارت دو امام در سامرا فارغ شدی بر در حرم امام زمان، عجّلاللّهتعالیفرجه، بایست و بگو: السلام علیک یا خلیفهالله و... سپس بر در سرداب غیبت بین دو درب بایست در حالی که...
این زیارت ابتدا سلامهای متعددی با مضامینی بسیار سنگین دارد که حاوی فضائل و خصایص حضرت و پارهای از اعتقادات شیعه است و بعد شهادت به جوانب مختلف حضرت و مطالبی در مورد ظهور و بعد از ظهور خطاب به آن حضرت است و در آخر صلوات بر پیامبر، صلّیاللّهعلیهوآله، و آل آن حضرت و دعا برای تعجیل فرج به چند شکل و برای یاری خداوند بوسیله حضرت و احیای دین توسط حضرت و ایجاد امنیت توسط حضرت و برپایی عدل و برطرف شدن ظلم توسط حضرت است و به صلوات ختم میشود.۴
۵. زیارت امام زمان، علیهالسلام، در سرداب مقدس
زیارتی است که شهید در مزار و ابن المشهدی در المزار الکبیر آوردهاند که هنگام داخل شدن در سرداب خوانده میشود و بعد از زیارت دوازده رکعت نماز دارد و بعد دعای «الهی عظم البلاء...» خوانده میشود.
این زیارت هم سلامهایی بسیار جامع و کامل دارد که غیر از معصوم، علیهالسلام، دیگری نمیتواند آن کلمات را بیان فرماید و در آخر حضرت را بر عقاید قلبی خود شاهد میگیرد و دعایی کوتاه در آخر دارد، و پس از آن نماز و صلواتی با عباراتی سنگین برای حضرت آمده است.۵
۶. صلوات بر امام زمان
صلواتی است شامل درود بر آن حضرت و دعا برای ظهور او به عبارتهای مختلف و همچنین دعا برای بعد از ظهور حضرت است که همان کارها و برنامههای حضرت است.۶
۷. زیارت حضرت پس از نماز صبح
زیارتی است که هر روز پس از نماز صبح خوانده میشود. در این زیارت از خدا طلب صلوات بر حضرت از سوی جمیع مؤمنین مینماید و همچنین تجدید بیعت با حضرت و دعا برای خود که از یاران حضرت و اطرافیان و نگهبانان و شهیدان در رکاب حضرت باشیم.۷
۸. دعا در زمان غیبت
دعایی است که در زمان غیبت خوانده میشود و به گفته شهید و ابن مشهدی از ناحیه خود حضرت وارد شده و این دعا بعد از اعمال سرداب نیز خوانده میشود.
در این دعا ابتدا شکایت به خداوند از زمان غیبت آمده و پس از صلوات دعا برای فرج و استغاثه به پیامبر، صلّیاللّهعلیهوآله، و امیرالمؤمنین، علیهالسلام، و بعد استغاثه به امام زمان، عجّلاللّهتعالیفرجه، است.۸
۹. زیارت امام زمان، علیهالسلام، در روز جمعه
زیارتی است که در روز جمعه (که روز ظهور امام زمان، عجّلاللّهتعالیفرجه، خواهد بود) وارد شده است.
این زیارت ابتدا سلامهایی است متعدد که همه حاوی صفات و خصایص و فضایل حضرت و گاهی حاوی دعای برای فرج و دیگر جوانب حضرت است و سپس ذکر صلوات آمده و دعا برای خود که از منتظران و یاران و شهیدان و دوستان حضرت باشیم. بعد از آن خطاب به حضرت درد دل و شکوایی دارد.۹
۱۰. دعا برای حضرت در شب نیمه شعبان
دعایی است که در شب نیمه شعبان خوانده میشود. در این دعا خداوند را بحق مولود نیمه شعبان قسم میدهد و القاب و فضایل حضرت و بعد صلوات بر حضرت آمده و دعا برای حضور در ظهور حضرت و از یاران آن حضرت بودن و در آخر صلوات بر ایشان و لعن بر دشمنان ایشان ذکر شده است.۱۰
۱۱. دعا برای امام زمان، علیهالسلام، در روز جمعه
این دعا در اصل صلواتی است که در اعمال روز جمعه وارد شده است. ابتدا صلواتهایی بر پیامبر، صلّیاللّهعلیهوآله، و امیرالمؤمنین، علیهالسلام، و ائمه، علیهمالسلام، و بعد صلواتی بر همه معصومین، علیهمالسلام، است. سپس صلوات بر امام زمان، عجّلاللّهتعالیفرجه، است و بعد دعا برای طول عمر حضرت و حفظ حضرت از انواع شرور و دعا برای رعیت و شیعیان حضرت و دعا برای فرج و ظهور حضرت به انواع مختلف و در آخر صلواتی بر پنج تن، علیهمالسلام، و امام زمان، عجّلاللّهتعالیفرجه، آمده است.۱۱
۱۲. دعا برای امام زمان، علیهالسلام، در سرداب مقدس
این دعا از امام رضا، علیهالسلام، نقل شده و در اعمال سرداب مقدس آمده است. ابتدا دعا برای سلامتی حضرت با القاب خاص آمده و حفظ از شرور و تأیید آن حضرت از جانب خداوند و دعا برای فرج و ظهور حضرت و انواع دعا علیه دشمنان امام زمان، عجّلاللّهتعالیفرجه، و اقرار به صفات حضرت و دعا برای خود نسبت به حضرت و نیز دعاهایی کلی برای خود انسان و در آخر صلوات بر ائمه، علیهمالسلام، و اقرار به فضایل و خصایص اهلبیت، علیهمالسلام، آمده است.۱۲
۱۳. دعا برای امام زمان، علیهالسلام، در زمان غیبت
دعایی که ابوعمرو، عثمان بن سعید عَمری، اولین نائب از نوّاب اربعه زمان در غیبت صغری خوانده و ابوعلی محمدبن همام شنیده و او را امر نموده که این دعا را بخواند، و سید بن طاووس نیز فرموده که ما این دعا را از فضل خدا میدانیم.
در ابتدای این دعا جمله «اللهم عرّفنی نفسک...» آمده و سپس به پیامبر، صلّیاللّهعلیهوآله، و ائمه، علیهمالسلام، شهادت داده و بعد دعا برای سلامتی امام زمان، عجّلاللّهتعالیفرجه، و دعا برای طول عمر حضرت است و در همه اینها معارف بالایی درباره آن حضرت آورده است.
سپس دعا برای خودمان از قبیل یقین و حالت انتظار و تسلیم در مقابل حضرت و از یاران حضرت بودن آمده است. بعد از آن دعا برای فرج و لعن بر دشمنان حضرت و دعا برای بعد از ظهور حضرت و صلوات بر ائمه، علیهمالسلام، و سپس شکایت از زمان و دعا علیه دشمنان حضرت و نیز تحقق یافتن تمام خوبیها توسط حضرت آمده است.۱۳
امید است این مختصر انس دلهایی باشد که در عصر غیبت، انیسی جز مولایشان برای دل خود ندارند و با آنچه بعنوان خطاب با حضرت ولی عصر، عجّلاللّهتعالیفرجه، بر زبان میآورند، از اعماق وجود آن محبوب دلها را دعا کنند و از دور و نزدیک سلامش نمایند و بر او درود فرستند.
سبطین / گرد آوری: گروه دین و اندیشه سایت تبیان زنجان
http://www.tebyan-zn.ir/Religion_Thoughts.html
پی نوشتها
۱ . ر.ک: کتاب محمد بن حسین بن سفیان بزوفری (خطی)؛ المزار القدیم، راوندی (م ۵۷۳ ق.)؛ المزار الکبیر، محمدبن مشهدی (م قرن ۶)؛ جمالالاسبوع، سید بن طاووس، ص۵۵۳؛ الاقبال بالاعمال، سید بن طاووس، ص۲۹۵، ب۸۷، دعا بعد صلاه عید الفطر؛ مصباحالزائر، سید بن طاووس، ص۴۴۶، اعمال سرداب؛ بحارالانوار، محمدباقر مجلسی، ج۱۰۲، ص۱۱۱؛ زادالمعاد، محمدباقر مجلسی، ب۱۱، زیارت صاحبالزمان، عجّلاللّهتعالیفرجه
۲. ر.ک: مصباحالزائر، سید بن طاووس، ص۲۳۵، ۲۳۶؛ بحارالانوار، ج۵۳، ص۹۵، ح۱۱۱؛ ج۱۰۲، ص۱۱۱؛ مفاتیحالجنان، ص۵۳۹ ـ ۵۴۰.
۳. ر.ک: الاحتجاج، طبرسی، ج۲، ص۳۱۶ ـ ۳۱۸؛بحارالانوار،ج۵۳،ص۱۷۱،ح۵۷؛ج۹۴،ص۳؛ ج۱۰۲،ص۸۱،ح۱؛مفاتیحالجنان،ص۵۲۳ـ۵۲۵.
۴. ر.ک: المزار الکبیر، ابن مشهدی، ص۱۹۴ ـ ۱۹۶؛ مزار شهید، ص۶۲ ـ ۶۳؛ بحارالانوار، ج۱۰۲، ص۱۱۶ ـ ۱۱۸؛ مفاتیحالجنان، ص۵۲۶ ـ ۵۲۹.
۵. ر.ک: المزار الکبیر، ابن مشهدی، ص۱۹۶؛ مزار شهید، ص۶۴ ـ ۶۵؛ مصباح الزائر، سید بن طاووس، ص۲۲۸، ۲۲۹؛ بحارالانوار، ج۱۰۲، ص۱۰۱ ـ ۱۰۹؛ مفاتیحالجنان، ص۵۲۹ ـ ۵۳۱.
۶. ر.ک: مصباح الزائر، سید بن طاووس، ص۲۲۸، ۲۲۹؛ بحارالانوار، ج۱۰۲، ص۱۰۲؛ مفاتیحالجنان، ص۵۳۱.
۷. ر.ک: مصباح الزائر، سید بن طاووس، ص۲۲۸، ۲۲۹؛ بحارالانوار، ج۱۰۲، ص۱۱۰؛ مفاتیحالجنان، ص۵۳۸ ـ ۵۳۹.
۸. ر.ک: المزار الکبیر، محمد ابن مشهدی، ص۱۹۶؛ مزار شهید، ص۶۴، ۶۵؛ بحارالانوار، ج۱۰۲، ص۱۱۹؛ مفاتیحالجنان، ص۵۳۱ ـ ۵۳۲، شبیه آن در ص۱۱۵ ـ ۱۱۶، و نیز دعای بعد از نماز امام زمان، عجّلاللّهتعالیفرجه، در بحارالانوار، ج۹۱، ص۱۹۰، و مفاتیح الجنان، ص۴۵ ـ ۴۶.
۹. ر.ک: بحارالانوار، ج۱۰۲، ص۲۱۵؛ مفاتیحالجنان، ص۵۹ ـ ۶۰.
۱۰. ر.ک: الاقبال بالاعمال، سید بن طاووس، ص۷۰۵ ـ ۷۰۶؛ مفاتیحالجنان، ص۵۹ ـ ۶۰.
۱۱. ر.ک: الغیبه، شیخ طوسی، ص۱۷۷؛ جمالالاسبوع، سیدبن طاووس، ص۴۹۴ ـ ۵۰۴؛ بحارالانوار، ج۵۲، ص۱۷ ـ ۲۲، ج۹۴، ص۱۸۱؛ مفاتیحالجنان، ص۵۱ ـ ۵۳.
۱۲. ر.ک: المصباح، کفعمی، ص۵۴۸؛ مصباح الزائر، سید بن طاووس، ص۲۲۶، ۲۲۷؛ جمالالاسبوع، سید بن طاووس، ص۵۰۶ ـ ۵۱۱؛ بحارالانوار، ج۹۵، ص۳۳۰، ح۴؛ ج۱۰۲، ص۱۱۱؛ بحارالانوار، ج۹۵، ص۳۳۲، ح۵؛ مفاتیحالجنان، ص۵۴۱ ـ ۵۴۳.
۱۳. ر.ک: کمالالدین، شیخ صدوق، ج۲، ص۱۹۰؛ مصباح الزائر، سید بن طاووس، ص۲۲۰ ـ ۲۲۳؛ جمالالاسبوع، سید بن طاووس، ص۵۲۱ ـ ۵۲۹؛ بحارالانوار، ج۵۳، ص۱۸۷، ح۱۸؛ ج۵، ص۳۲۷، ح۳؛ ج۱۰۲، ص۸۹؛ مفاتیحالجنان، ص۵۸۸ ـ ۵۹۱.
صفحه قبل 1 صفحه بعد
صفحه قبل 1 صفحه بعد